Stor forskel i ChatGPT-brug blandt amerikanske studerende kan skabe økonomiske kløfter
En ny rapport fra OpenAI viser markante forskelle i, hvordan amerikanske universitetsstuderende bruger AI-værktøjer. Eksperter advarer om, at ulighederne kan påvirke både arbejdsstyrken og økonomisk udvikling.
Mere end en tredjedel af amerikanske universitetsstuderende mellem 18 og 24 år bruger i dag ChatGPT, viser en ny rapport fra OpenAI. Cirka en fjerdedel af de beskeder, de sender til AI-værktøjet, er relateret til læring og skolearbejde – fra at starte opgaver og projekter til at udforske emner og brainstorme kreative idéer.
Men brugen af ChatGPT varierer markant fra stat til stat. Californien, Virginia, New Jersey og New York topper listen med landets højeste adoptionsrater, mens stater som Wyoming, Alaska, Montana og West Virginia halter bagefter med relativt lav brug blandt studerende.
AI-kompetencer vigtigere end erfaring
Forskellen i AI-adoption kan få konsekvenser for den amerikanske arbejdsstyrke og økonomi, advarer OpenAI. Tidlige studier viser, at arbejdsgivere foretrækker at ansætte kandidater med AI-kompetencer frem for mere erfarne kandidater uden disse færdigheder. Samtidig har AI-værktøjer som ChatGPT vist sig at øge arbejdernes produktivitet markant.
“De fulde konsekvenser udfolder sig stadig, men stat-til-stat-forskelle i studerendes AI-adoption kan skabe kløfter i arbejdsstyrkens produktivitet og økonomisk udvikling, hvilket påvirker USA’s konkurrenceevne,” skriver OpenAI i rapporten.
Tre forslag til at lukke kløften
For at imødegå de geografiske forskelle foreslår OpenAI tre centrale tiltag:
Afmystificering af AI: Selvom tre ud af fire universitetsstuderende ønsker AI-træning, tilbyder kun et ud af fire universiteter det. Programmer, der fremmer ansvarlig brug, adresserer bekymringer om akademisk integritet og opbygger kompetencer i praktiske anvendelser, er afgørende.
Øget adgang: Mange studerende opdager AI-værktøjer uformelt, og omkostninger kan være en barriere. Ved at øge studerendes kendskab til ChatGPT’s gratis produkter og subsidiære adgang til de nyeste modeller kan institutioner gøre AI tilgængelig i større skala.
Udvikling af politikker: OpenAI opdaterer sit såkaldte “Economic Blueprint” med konkrete forslag på føderalt, stats- og lokalt niveau, herunder:
- Udvidelse af 529-opsparingsplaner til at omfatte AI-orienterede lærepladser
- Etablering af AI-literacy-rammer i kernelæreplaner
- Incitamenter til offentlig-private partnerskaber om AI-arbejdsstyrkebehov
OpenAI opfordrer stater, universiteter og skoler til at dele feedback og samarbejde om at fremme forskning og fremskridt på området. Virksomheden tilbyder at dele mere detaljerede data med stats- og universitetsledere, der ønsker at undersøge situationen nærmere.
