Googles nye AI-shopping med automatisk checkout

Google skruer op for den digitale indkøbsassistent med en ny bølge af AI-funktioner, der gør det nemmere at finde, sammenligne og købe produkter. Fra automatisk checkout via Google Pay til samtalebaseret produktsøgning og opkald til lokale butikker – alt drives af Shopping Graph og Gemini. De første funktioner rulles nu ud i USA hos udvalgte forhandlere og i Gemini-appen.

Agentic
Af Agentic
2 Min Read

Google lancerer AI-drevet shopping med automatisk checkout

Google introducerer en række nye AI-funktioner til online shopping, der skal gøre det lettere at finde og købe produkter i højtidssæsonen. Blandt nyhederne er en revolutionerende “agentic checkout”-funktion, hvor kunstig intelligens kan gennemføre køb på brugerens vegne.

AI overtager indkøbsopgaverne

Med de nye funktioner kan Google’s AI-assistent nu håndtere flere af de tidskrævende aspekter af online shopping. Brugere kan nu spore priser på specifikke produkter og få besked, når prisen falder til det ønskede niveau. Den nye agentic checkout-funktion går et skridt videre ved at give Google mulighed for at gennemføre selve købet automatisk via Google Pay, når prisen er rigtig.

“Vi beder altid om din tilladelse først og køber kun efter, at du har bekræftet købs- og leveringsoplysningerne,” forsikrer Google. Funktionen er baseret på Google’s Shopping Graph og betalingsinfrastruktur for at sikre nøjagtige resultater og sikker håndtering af betalingsoplysninger.

Samtalebaseret shopping i søgningen

Google opgraderer også sin AI Mode i Search, så brugere kan beskrive, hvad de leder efter, med naturligt sprog – som om de talte med en ven. Systemet leverer intelligente svar med visuelle elementer, priser, anmeldelser og lagerinformation.

Funktionen er drevet af Shopping Graph, som indeholder over 50 milliarder produktopslag, hvoraf 2 milliarder opdateres hver time.

AI ringer til butikker for dig

En særligt praktisk funktion giver Google mulighed for at ringe til lokale butikker på brugerens vegne for at tjekke varetilgængelighed, priser og tilbud. Systemet er baseret på Google’s Duplex-teknologi opgraderet med Gemini AI, som identificerer de bedste butikker at kontakte og opsummerer samtalerne.

Integration med Gemini-appen

Shopping-funktionerne er nu også integreret i Gemini-appen, hvor brugere kan gå fra idégenerering til produktsøgning direkte i chatten. Appen kan vise produktlister, sammenligninger, priser og købsmuligheder.

Funktionerne rulles ud nu i USA hos udvalgte forhandlere som Wayfair, Chewy, Quince og udvalgte Shopify-merchants, med flere på vej.

Share This Article
Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *